Etusivu » Pikaruokaravintolatyöntekijän perehdyttäminen

Pikaruokaravintolatyöntekijän perehdyttäminen

Jaa sivu:

Pikaruokaravintolan ja huoltoaseman työntekijän työnopastus

Pikaruokaravintolat eroavat muista ravintoloista monella tavalla. Nimensä mukaisesti niiden palvelu on nopeaa, sillä monet ruoka-annokset ovat jo valmiita, ja tarvittaessa ne vain lämmitetään. Myös ateriat ovat huokeampi kuin tavallisissa ruokaravintoloissa. Pikaruokapaikoissa tarjoillaan yleensä vain alkoholittomia juomia.

Työntekijöiden työnkuvaan kuuluu valmistaa rajallista valikoimaa aterioita, joiden valmistelu on yksinkertaista ja sisältää vain vähän eri ainesosia. Työntekijät ottavat myös vastaan ruoka- ja juomatilauksia ja tarjoilevat annokset asiakkaille joko tiskiltä tai joskus myös pöytiin. Myös työvuorojen suunnittelu saattaa kuulua tehtäviin.

Pikaruokaravintolan työntekijän työ on paitsi ruoka-annosten tekemistä myös asiakaspalvelua. Työntekijät myös rahastavat ja laskevat kassan vuoron päätyttyä. Työ vaatii tarkkuutta, huolellisuutta, järjestelmällisyyttä – ja hygieniaosaamista.

Työpaikkoja ovat esimerkiksi isojen pikaruokaketjujen ravintolat, katu- ja pikaruokayritysten toimipisteet, ostoskeskusten ja huoltoasemien pikaruokapaikat, pitseriat ja hampurilaispaikat. Jotkut niistä ovat erikoistuneet esimerkiksi kasvispainotteiseen tai -vegaaniruokiin sekä etnisiin ruokakulttuureihin.

Monet pikaruokaravintolat esimerkiksi huoltoasemilla ovat auki ympäri vuorokauden, ja työ voi olla kolmivuorotyötä.

Pikaruokaravintolan työntekijäksi tullaan usein ilman koulutusta. Jotkut toisen asteen ammattioppilaitokset tarjoavat myös pikaruoka-alalle räätälöityä tutkintoa. Sellaisen suoritettuaan työntekijä osaa valmistautua asiakaspalvelutilanteisiin, palvella asiakasta sekä myydä ruoka- ja juomatuotteita yrityksen palvelumallin mukaisesti. Tutkinto antaa myös valmiuksia arvioida omaa osaamista ja toimintaa työyhteisön jäsenenä.

Työhön opastaminen

Pikaruokaravintoloiden työntekijät ovat yleensä nuoria ja kokemattomia, ja sen vuoksi kunnollinen työhön opastaminen on ensiarvoisen tärkeää. Työvoima vaihtuu tiuhaan, ja alalla on paljon osa-aikaista ja myös ulkomaalaista työvoimaa, ja esimerkiksi huono kielitaito voi olla kompastuskivi.

Uudelta työntekijältä saattaa puuttua kokonaan kokemus työelämästä, jolloin liikkeelle on lähdettävä perusasioista, esimerkiksi pukeutumisesta, siisteydestä ja työaikojen noudattamisen tärkeydestä.

Alan työvoiman suuri vaihtuvuus voi aiheuttaa sen, ettei työhönopastajakaan kunnolla hallitse opastettavia tehtäviä.

Pikaruokaravintolan työntekijä on asiakaspalvelija mutta hänen on tunnettava myös tarjolla olevat tuotteet, niiden raaka-aineet ja osattava tehdä niistä ateriakokonaisuuksia juomineen. Take-away –tilaukset ovat osa työnkuvaa. Työ edellyttää hygieniaosaamista eli käytännössä hygieniapassin suorittamista, sillä alalla käsitellään pakkaamattomia ja helposti pilaantuvia ruoka-aineita kuten lihaa.

Työntekijät myös puhdistavat työvälineet ja siivoavat keittiössä. Alalla käytetään kertakäyttöisiä astioita, aterimia ja pakkauksia, ja niiden käsittelyn ympäristö- ja vastuullisuusasiat on otettava opastuksessa huomioon, samoin jätehuolto.

Jotkut pikaruokapaikat toimittavat tilauksia myös koteihin, ja toimitusten pelinsäännöt on tehtävä selväksi uusille työntekijöille.

Esimerkiksi viiltohaavat, väkivallan uhka, kuumuus ja melu ovat terveysriskejä, ja niiltä suojautumiseen on opastettava.

Esimerkkilomake

Pikaruokaravintolan työntekijän asialistassa on yllättävän paljon opastettavia asioita, jotka eivät monesti  ole nuorelle henkilöille itsestäänselvyyksiä.

Scroll to Top